| A fokozott C-vitamin-fogyasztás megvédhet a köszvénytől |
|
|
|
A C-vitamin nagyobb mennyiségben történő fogyasztása megóvhat minket a fájdalmas köszvényrohamoktól - állítják amerikai kutatók legújabb tanulmányukban. Az összefüggést csak férfiak esetében vizsgálták, a legnagyobb bevitt vitaminmennyiség pedig napi 1500 milligramm volt. A köszvény leggyakrabban a középkorú túlsúlyos férfiakat érinti, így megelőző céllal elsősorban nekik lehet javasolt a magasabb C-vitamin-bevitel.
Közismert, hogy bizonyos ételek és italok túlzott fogyasztása fokozhatja a köszvényben való megbetegedés kockázatát. Ilyen többek között a hús és az alkohol (különösen a sör és a röviditalok) de a cukrozott üdítőitalok és a tengeri élelmiszerek fogyasztása is fokozza a vér húgysavtartalmát (lásd például korábbi cikkünket: A cukros üdítőitalok növelhetik a köszvény kialakulásának kockázatát). Utóbbi azért probléma, mert ha túl magas a vér húgysavtartalma, az oldhatatlan húgysavmennyiség apró kristályok formájában az ízületekben rakódik le - ez okozza később a duzzadást és a fájdalmat. Dr. Hyon K. Choi a vancouveri British Columbia Egyetem, később a Bostoni Egyetem Orvosi karának munkatársaként kutatócsoportjával a C-vitamin-bevitel és a köszvény közötti kapcsolatot vizsgálta egy 20 éven át folytatott, 46 994 férfi részvételével zajló felmérésben. A vizsgálati alanyok négyévente töltöttek ki táplálkozásukra vonatkozó kérdőíveket, melyek alapján C-vitamin-bevitelüket zöldség és gyümölcs, valamint a táplálékkiegészítők fogyasztása alapján számították ki. A férfiak kétévente számoltak be arról, hogy az eltelt időszakban tapasztaltak-e köszvényes panaszokat, illetve diagnosztizálták-e náluk ezt a betegséget. A vizsgálat 20 éve alatt 1317 férfi betegedett meg köszvényben. Azok a férfiak, akik napi 500 és 999 milligramm közötti mennyiségben fogyasztottak C-vitamint, 17 százalékkal kisebb eséllyel betegedtek meg köszvényben, mint azok a társaik, akik naponta 250 milligrammnál kevesebbet fogyasztottak. A napi 1000 és 1499 milligramm közötti C-vitamin bevitele 34 százalékos, a napi 1500 milligramm, illetve a még ennél is nagyobb mennyiségű C-vitamin bevitele pedig 45 százalékos kockázatcsökkenést okozott. A kutatók szerint a C-vitamin valószínűleg a vesék működési intenzitásának fokozásával, valamint a húgysav kiválasztásának fokozásával is csökkenti a vér húgysavtartalmát. Ezenkívül a C-vitamin általános gyulladáscsökkentő hatása is hozzájárul ahhoz, hogy csökken a köszvény előfordulási valószínűsége - állítják a tanulmány szerzői. Az amerikai Élelmiszer és Táplálkozási Tanács (Food and Nutrition Board) napi 2000 milligrammban határozta meg a C-vitamin maximális biztonságos beviteli mennyiségét. "Mivel a tanulmányban vizsgált beviteli mennyiségek ezen a határon belül mozognak, úgy tűnik, hogy a C-vitamin valóban hasznos módszere lehet a köszvény megelőzésének" - olvasható az Archives of Internal Medicine című tudományos folyóirat márciusi számában megjelent tanulmány összefoglalójában. A fokozott C-vitamin-bevitellel kapcsolatban egyetlen lehetséges veszélyt érdemes megemlíteni: mivel a vitamin a vesén keresztül távozik a szervezetből, nagy adagjainak tartós alkalmazása elvileg elősegítheti a vesekő képződését. Emiatt javasolt, hogy akinél korábban már előfordult vesekő, az a vitamin nagyobb mennyiségben történő szedését megelőzően egyeztessen kezelőorvosával. C-vitamin: mikor, kinek, mennyit?
Hiányában vérzések, fogínygyulladás, csont- és izomfájdalom, vérszegénység és fertőzések léphetnek fel. A felsorolt tünetekkel jelentkező valódi hiányállapot (a skorbut) ma már nagyon ritkán fordul elő. A gyümölcsök, zöldségek fogyasztása során elegendő mennyiségben kerül a szervezetbe. Hibás táplálkozás, rossz életkörülmények között azonban részleges hiánya kialakulhat. Egy felnőtt férfi átlagos napi igényét régebben 60, manapság inkább 90 mg körül állapítják meg, nőknek 75 mg a javasolt mennyiség. Gyermekeknek napi 35-45 mg-ra van szükségük. Bár eltérnek a tudományos vélemények arról, vannak-e olyan állapotok, amikor nagyobb mennyiségben igényli a szervezet a C-vitamint, a bevett gyakorlat szerint mégis emelt dózist javasolnak a terhesség és szoptatás időszakára, a dohányosoknak, a fokozott fizikai megerőltetés és a lázas fertőző betegségek idejére. 120 mg ilyenkor is biztonsággal fedezi a szükségleteket. Nagyobb mennyiségben tartalmaznak C-vitamint a citrusfélék, a málna, a kiwi, a zöldpaprika, a paradicsom, a burgonya, a káposzta, a brokkoli vagy a fejessaláta. Emellett szedhetünk táplálékkiegészítőket is, de ismert, hogy a vitamin természetes formái jobban hasznosulnak az emberi testben, mint a gyári készítménye
Forrás- [origo] egészség
|
| < Előző | Következő > |
|---|

| fittelet.hu |
|









