Skip to content

Centrum Med,Biomag,Arteriográf érvizsgálat,mágnesterápia,Biomag Mona,,Sz%u0171r%u0151vizsgálatok,Biorezonancia,Ráksz%u0171rés,Fényterápia,Promag, mágnesterápia,céges sz%u0171rések,

Itt jár most: Kezdőlap arrow Cikkek arrow Omega-6 zsírsavak a szívbarát étrendben
Omega-6 zsírsavak a szívbarát étrendben PDF Email

Aki ad a szíve egészségére, az nem feledkezik meg a növényi olajokban és olajos magvakban található omega-6 zsírsavak fogyasztásáról - áll az Amerikai Szívgyógyászati Társaság újonnan kiadott ajánlásában.

Aktív képAz ajánlás szerint arra kell törekedni, hogy kalóriabevitelünk 5-10 százaléka omega-6 zsírsavakból származzon. A legtöbbünk valójában teljesíti is ezt a célt, hiszen a dió- és mogyorófélékből, a sütéshez-főzéshez használt olajokból, salátaöntetekből összejön ez az adag. Hogy pontosan mekkora bevitel szükséges, az az életmódtól, kortól és nemtől függően változik, de mindenképpen 12-22 gramm között mozog.

Az omega-6 zsírsavak a hasonló nevű, de a növények helyett a zsírosabb halfélékben - például tonhal, makréla, lazac - megtalálható omega-3 zsírsavakkal együtt a többszörösen telítetlen zsírsavak vegyületcsoportjába tartoznak. Ezek a zsírsavak az ajánlott mennyiségben fogyasztva kifejezetten kedvező élettani hatásokkal bírnak, különösen, ha a telített és az úgynevezett transz-zsírokat ezekkel helyettesítjük étrendünkben. Mind az omega-6, mind az omega-3 zsírsavak kulcsfontosságúak a szív és az agy működése szempontjából, valamint a fejlődés és a növekedés során. Ezek a vegyületek az "esszenciális" tápanyagok közé tartoznak, ami azt jelenti, hogy testünknek szüksége van rájuk, ám maga nem tudja őket előállítani, így egyedül a táplálék útján juthatunk hozzájuk.

"Mint mindig, amikor egyetlen kiválasztott tápanyagról beszélünk, emlékeztetnünk kell arra, hogy az egészséges táplálkozás az étrend egészének kiegyensúlyozott voltát jelenti. Semelyik tápanyag vagy élelmiszer nem lehet egyszerre mindenre gyógyír" - figyelmeztet William Harris, az ajánlás összeállításáért felelős táplálkozáskutató. "Mindössze annyi volt a célunk, hogy tudassuk az emberekkel: az omega-6 zsírsavakat tartalmazó ételeknek nemcsak hogy helyük van az egészséges étrendben, de kifejezetten csökkenthetik is a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát."

Az Amerikai Szívgyógyászati Társaság étrendi ajánlása természetesen nem szorítkozik csak az omega-6 zsírsavakra, hanem az egészséges étkezés általános irányvonalait kívánja kijelölni. A javaslat nagy hangsúlyt fektet a gyümölcsök, zöldségek, magas rosttartalmú teljes kiőrlésű gabonafélék, a sovány húsok, a baromfi és a hal rendszeres (a hal esetében heti kétszeri) fogyasztására. A gyümölcsökben, zöldségekben és teljes gabonában gazdag étrendnek a szív- és érrendszeri betegségekkel szembeni védőhatását mára már jelentékeny kutatási anyag támasztja alá.

A linolénsav adja a táplálékban előforduló összes omega-6 zsírsav legnagyobb részét, mintegy 85-90 százalékát. A linolénsav komplex anyagcseréje során egyebek mellett az arachidonsavnak nevezett, a gyulladásos folyamatok korai szakaszában serkentő szerepet játszó vegyület is keletkezik, ezért egyes táplálkozáskutatók felvetették, hogy a linolénsav éppenséggel növelheti a szív- és érrendszeri rizikót, ha az arachidonsavon keresztül valóban érvényesül valamiféle gyulladáskeltő hatása. Harris azonban megnyugtat: "Ez az elképzelés sokkal inkább feltételezéseken alapul, mint valódi tapasztalati tényeken. A helyzet az, hogy mind az arachidonsavból, mind a linolénsavból gyulladásgátló anyagok is keletkezhetnek. Az omega-6 zsírsavak az ereket bélelő endotélsejtekben például gyulladásgátló tulajdonsággal bírnak, mert csökkentik a gyulladásos állapotra jellemző sejkapcsoló- és jelmolekulák termelését, amelyek nem utolsó sorban az érelmeszesedés első lépéseinek fontos szereplői. Helytelen lenne tehát az omega-6 zsírsavakat gyulladáskeltőnek nevezni. A linolénsav-bevitel visszafogása emellett nem vezet az arachidonsav szövetekben mérhető szintjének csökkenéséhez, bár épp emiatt szokták ajánlani. Ennek oka, hogy szervezetünk szigorúan szabályozza a linolénsav-arachidonsav biokémiai útvonalát."

A szakmai ajánlás számos klinikai teszt és több mint két tucat különböző tudományos közlemény eredményeinek áttekintésével készült. A forrásként felhasznált közleményekben kimutatták, hogy azok körében, akik a legtöbb omega-6 zsírsavat fogyasztották, ritkábban fordultak elő szívbetegségek, illetve hogy a szívbetegek vérében mérhető omega-6 zsírsavszint alacsonyabb, mint az egészséges kontroll-személyekében. További megfigyelések vonatkoznak arra, hogy amikor egy korábbi vizsgálat résztvevőit véletlenszerűen alacsony, illetve magas omega-6 zsírsavtartalmú étrendre utalták, a magas fogyasztású csoportban kevesebb szívinfarktus fordult elő a vizsgálati időszak alatt.

A klinikai tesztek eredménye úgy foglalható össze, hogy a telített zsírsavak omega-6 zsírsavakkal történő helyettesítése összességében 24 százalékkal csökkentette a szívbetegséggel kapcsolatos klinikai események számát. Harris hozzátette: "Ez valószínűleg azzal függ össze, hogy az említett cserével jelentősen mérsékelhető a vér koleszterinszintje. Talán épp ez lehet az ok, amiért az omega-6 zsírsavak egészségesek."

 

 Forrás- [origo] egészség

 
< Előző   Következő >
English Bulgarian Czech French German Greek Italian Polish Romanian Russian Spanish Serbian Slovak Hungarian

English info

English

Online felhasználók

Oldalainkat most 11 vendég böngészi

Partnerek

 
Linkgyüjtemény alternatív és komplementer gyógymódokról
 
family1.jpg

Bejelentkezés

Egészséghírek

fittelet.hu

[+]
  • Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Auto width resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
  • fresh color
  • hot color
  • natural color
  • dark color